top of page
Cari
  • Writer's pictureHan

BERHENTI RISAU BATUK BERKAHAK DENGAN 4 REMEDI MUDAH

Musim hujan dan panas yang tidak menentu sekarang pasti membuatkan kita merasa tidak selesa pada tekak dan seringkali dijangkiti batuk. Batuk bukan sahaja menyebabkan kita merasa tidak selesa malah kadang kala mengganggu fokus kita untuk bekerja seharian. Ada juga kes batuk yang menjurus kepada sakit dada. Kali ini kamikongsikan petua mudah mengubati batuk berkahak.


1. MADU

Madu merupakan satu manisan atau herba yang baik untuk orang yang mengalami sakit tekak dan batuk. Menurut satu kajian, madu boleh melegakan batuk lebih berkesan berbanding ubat batuk yang mengandungi dextromethorphan (DM) iaitu penahan batuk.

Anda boleh pelbagaikan cara untuk pengambilan madu seperti dilarutkan dalam air suam ataupun seperti yang popular, dicampur dengan jus lemon. Kaedah ini hanya mengambil masa tidak sampai 10 minit untuk disiapkan dan amat mujarab.



2. ASAM JAWA

Asam jawa sangat dikenali dalam masakan melayu namun tahukah anda asam jawa juga mempunyai khasiat yang baik untuk mengubati batuk. Hanya perlu campurkan 2 sudu asam jawa dalam segelas ais suam, larutkan dan tapis airnya supaya serat dan biji asam jawa dapat diasingkan. Amalkan 2 kali sehari akan dapat mengurangkan radang yang mengakibatkan batuk.



3. AISKRIM VANILLA

Aiskrim berperisa vanilla juga menjadi antara salah satu remedi untuk mengurangkan batuk. Ini kerana aiskrim bersifat menyejukkan dan menyenangkan. Aiskrim dan ais batu berbeza sifatnya dan yang terbukti berkesan hanyalah aiskrim bukannya ais batu. Ais batu hanya membantu mengakibatkan batuk anda bertambah teruk.


4. AIR MINERAL

Air mineral merupakan remedi yang paling mudah untuk diamalkan dalam mengubati batuk. Batuk biasanya terjadi apabila tekak terlalu kering. Air mineral membantu mencairkan kahak dan menghalang tekak anda daripada menjadi kering. Amalkan pengambilan air mineral dalam kuantiti yang menukupi dan pasti sakit tekak dan batuk anda akan sembuh.

96 lihatan0 komen

Siaran Terkini

Lihat Semua
bottom of page