top of page
Cari
  • Writer's pictureHan

Bahaya Tabiat Gigit Kuku Dan Cara Mengatasinya

Pasti kita selalu nampak kanak kanak menggigit kuku mereka bukan? Kadangkala anak kita sendiri yang ada tabiat macamni. Gigit kuku ni sebenarnya boleh dikatakan tabiat tapi tabiat ini membawa bahaya dan kesan buruk kepada pelakunya. Ingin tahu apa bahayanya gigit kuku ini?Teruskan membaca.


Keburukan Tabiat Gigit Kuku


1. Banyak Bakteria.

Tabiat menggigit kuku ni akan mengakibatkan bakteria dan kulat kulat bawah kuku kita masuk ke mulut. Banyak sangat bakteria bawah kuku kita, jadi bila gigit semua tu masuk dalam mulut. Hasilnya kita akan senang dapat penyakit dan antibodi menjadi lemah. Walaupun gigit kuku ni cumalah habit, tapi habit yang kategori bad habit sebab bawa kemudaratan, so sebab tu kena stop.



2. Jari Menjadi Hodoh dan Tidak Kemas.

Keburukan lain ialah jari jadi hodoh akibat kuku rosak dan tidak cantik. Kuku akan nampak tidak normal, senget sana sini dan tidak cantik. Nampak jari tidak kemas dan orang lain mungkin akan memandang serong apabila terlihat jari anda.






3. Kebarangkalian Gangguan Kesihatan

Yang Serius

Habit buruk ini boleh menyebabkan gangguan kesihatan yang serius. Antaranya, akan menimbulkan luka pada hujung jari kerana kebiasaanya mereka juga akan gigit kulit di sekeliling kuku mereka. Itulah punca sampai kadang kala berdarah. Selain itu habit gigit kuku juga meningkatkan risiko radang pada kuku dan mulut. Kadangkala habit gigit kuku juga adalah punca masalah pergigian yang serius. Ini semua akibat bakteria yang berada di bawah kuku.



Cara Mengatasi Masalah Anak Suka Gigit Kuku


- Cipta Mitos Yang Munasabah

Reka cerita yang munasabah supaya anak mengerti apa yang dilakukan itu adalah salah dan membawa mudarat. Mungkin nampak kelakar,tapi mana tau berkesan. Rekalah mitos seperti "perut kan buncit kerana kuman dikuku masuk ke dalam perut". Anak anak akan ingat perkara tersebut setiap kali dia ingin gigit kuku dan secara perlahan akan meninggalkan tabiat itu.


-Buatkan tangannya sibuk

Jika anak suka mewarna, selalu temankan dia mewarna buku mewarna. Ini kerana supaya masanya sentiasa terisi dan tidak ingat untuk meneruskan habit menggigit kuku.


-Tutup Kukunya

Tindakan menutup kuku boleh dilaksanakan jika masalah gigit kuku semakin kronik. Menutup kuku menggunakan plaster akan menghalang si manja daripada eneruskan niatnya itu. Selain itu pemakaian inai juga boleh membantu mengurangkan bad habit tersebut kerana warna dan bau hasil daripada inai tersebut.


-Berikan rasa tidak sedap.

Mungkin anda juga boleh mencalitkan perasa pada kuku anak anda. Bagaimanapun pastikan perasa tersebut tidak berbahaya seperti beracun, melukakan kulit, mata dan tidak selamat jika termakan.


199 lihatan0 komen

Siaran Terkini

Lihat Semua
bottom of page